vrijdag 21 november 2008

Wanneer ben je een goede ondernemer 2

vervolg.
Het lijkt aan de ene kant allemaal zo simpel en aan de andere kant allemaal zo ingewikkeld.
De plannen voor elkaar, onderzoeken gepleegd, markt verkend, alle rapporten nauwkeurig ingevuld, precies de paden gevolgd zoals ze uitstekend zijn uitgezet, en toch lukt het niet.
En eigenlijk is dat het gevolg van slecht één hoofdstuk dat niet onderzocht is.
En dat ene hoofdstuk ben jezelf.
Jij als ondernemer.
Want juist jij bent het belangrijkste hoofdstuk.
Want wat is een onderneming zonder ondernemer.

Zoals elders in dit boek te lezen hebben Jan van Tulder en ik elkaar ontmoet tijdens de, destijds tien maanden durende, opleiding van Global Creative Economy (GCE) aan de Fontys Hogeschool te Eindhoven. Samen met nog een 50-tal ondernemende personen waren we de pioniers die bijna aan de wieg stonden van deze -ver vooruit lopende en ver vooruit ziende- opleiding. Een opleiding die was gericht op 3e en 4e generatie internet. Zo werd tenminst aangegeven. Maar achteraf bleek dat de opleiding veel en veel meer inhield dan dat internet en dat de ondernemer van nu en van de toekomst vanuit een totaal ander denkpatroon zijn zaken moet regelen. Een totaal ander denkpatroon dan dat de ondernemer tot voor gewend was.
Jan en ik vonden elkaar in de nieuwe denkpatronen en beseften dat we met onze gevoelens en ideeën eindelijk gelijkvoelenden en gelijkdenkenden in onze omgeving troffen.

visite

Geen opmerkingen: