Uitgeput door crisisdenken? Lamgeslagen door oorlogen en doodslag, bedreigingen van vrede en veiligheid? Onzeker door economische rampen, gezondheids- en energie- en grondstoffencrisissen????????
Verwerf meer inzicht, inspiratie en zelfvertrouwen, wordt creatiever en maak kennis met ondernemen en ondernemer worden en werk samen met gelijkgestemde partners.
We leven in een tijd van grote verandering. Die verandering kun je herkennen aan crisissen. De oorlogen, de economische crisissen, de kredietcrisis en andere financiële crisissen, de energiecrisis, de gezondheidscrisissen met allerlei gevaarlijke ziekten, de luchtvervuiling, de crisissen van uitputting van de aarde, relationele en bestuurlijke crisissen en ongetwijfeld kent u er nog meer.
Crisissen maken ons bewust
En het slechte nieuws is: van al die crisissen maken wij, u en ik, deel uit! Jaren- en decennialang zien we hoe mensen patronen hebben die wel moeten leiden tot het uit de hand lopen van samenlevingen, economie en financiering, het uitputten van energiebronnen en het ontstaan van luchtvervuiling enzovoorts.
Maar het goede nieuws is: die crisissen maken ons bewust. Die crisissen vinden we namelijk ongewenst. Nu zijn er twee stromingen. De eerste wil de crisissen bestrijden, de ander vraagt zich af hoe kunnen we een bepaalde crisis voorkomen? Dus we willen graag weten hoe die crisissen kunnen ontstaan, wat de oorzaken zijn.
Voorkomen is normaal!
Over het voorkomen van crisissen wil ik een opmerking maken. Een crisis is niets anders dan een uit de hand gelopen proces of – breder – dynamiek. Voorkomen of preventie betekent dan ook niets anders dan dat dynamiek in orde is en normaal verloopt. Wanneer de economische processen normaal in orde zijn, correct verlopen dan kunnen er helemaal geen problemen en crisissen ontstaan. Wie denkt in termen van uitsluitend eigen belang, van grijpen en graaien krijgt volgelingen die hetzelfde doen. Aan de andere kant zitten de slachtoffers. En zolang die onmondig blijven, blijven ze slachtoffer. Tot…. Er een crisis ontstaat of………….. een bewustwordingsproces bij betrokkene. Geen bewustwording in de zin van: nu ga ik ook maar mee grijpen en graaien maar een bewustwording: ik doe hier niet meer aan mee. Ik wil geen slachtoffer zijn.
We hebben een keuze
Crisissen maken ons bewust van wat normaal is en maken ons ook bewust dat we een keuze hebben! Dat we de consequenties van de crisis moeten accepteren maar dat we niet in de slachtofferrol hoeven te gaan zitten. Voor de ellende geldt: ‘let it be’. Laat maar zitten. Vergeet het. Maak je niet druk om mensen die de crisis veroorzaakt hebben maar kies voor jezelf. Kies om het anders te doen.
Wordt geen slachtoffer maar creator of schepper. Schepper van jouw wereld zoals jij die wenst. Je kunt daarbij kiezen voor je eigen omgeving. Je kunt ook een zakelijke omgeving creëren of gaan voor een scheppende rol in de samenleving. .
De behoefte aan creatieve mensen
Alle crisissen maken ons bewust van onze rol als scheppende mens. We kunnen niet langer accepteren dat we leven in een wereld die onbewust zijn ondergang tegemoet gaat. En het ligt ook niet voor de hand dat we bewust kiezen voor onze eigen ondergang en de ondergang van gemeenschappen en uiteindelijk van de mensheid. Dus is van belang dat we afstappen van negatief doemdenken en mee gaan doen in de groeiende stroom van mensen die creatiever willen werken aan een nieuwe wereld.
Creatiever Ondernemen: het scheppen van een nieuwe wereld
Om die nieuwe wereld tot stand te brengen is er op alle niveaus meer creativiteit nodig van mensen. En bij creativiteit hoort verantwoordelijkheid, initiatief, actie. Hierbij is bij uitstek het begrip ‘ondernemen’ van belang. Ondernemen in de ruimste zin van het woord. Daar valt elke vorm van persoonlijk ondernemen onder. Ook het verkennen van de wereld, ook het inrichten van je eigen omgeving. Hier valt ook het en wellicht juist het ondernemen in de zakelijke zin onder. Wellicht juist omdat dat zakelijke ondernemen het karakter heeft dat de ondernemer zijn scheppende activiteiten ‘deelt’ met anderen, partners en klanten.
Ondernemen en ondernemer worden bij de opzet van deze blog dus gekoppeld aan een belangrijke evolutie: creatiever worden als mensen in de ontwikkeling en vormgeving van onze wereld in al zijn dimensies. Een wereld die vreedzamer, gezonder, aangenamer, samenhangender is en waarin mensen zich ontwikkelen tot bewustere, creatievere en meer verantwoordelijke wezens.
Uitdaging
De uitdaging bij het ondernemen en voor de ondernemer is: hoe kan ik bijdragen aan deze evolutie? Maar ondernemen is de manier om die bijdrage te leveren. En de ondernemer kiest voor een specifieke rol in dat proces. En voor hem is de vraag: hoe kan ik die rol creatiever vervullen en hoe kan ik creativiteit in het ondernemen brengen.
Ondernemen is uw eigen verantwoordelijkheid. Maar waarom zou u dat alleen doen? Waarom wilt u uw problemen zelf oplossen? Wat belemmert u om te profiteren van ervaring en kennis van anderen?
Schrijf u in op de nieuwsbrief van Creatief Ondernemen.
zondag 21 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten